Vera magyartanárként dolgozik egy vidéki nagyváros általános iskolájában, Eszter angolt és németet tanít egy fővárosi gimnáziumban, emellett mindketten osztályfőnökök is. B. egy budapesti egyetemen kutat és tanít magyar és külföldi hallgatókat.
Miért jelentkeztetek a képzésünkre? Milyen elvárásaitok voltak és ezek mennyiben teljesültek?
Vera: Érdekelt az emberi jogi oktatás azon oldala, hogy mit és hogyan lehet átadni a fiataloknak, a kiskamaszoknak belőle. Használható, a hétköznapi élethez és tudáshoz kapcsolódó ismereteket, módszertant vártam, amit akár szaktanárként, akár osztályfőnökként kamatoztatni tudok.
Eszter: A Levélíró Maraton kapcsán ismerkedtem meg az Amnestyvel. A “Nyitott kapuk” programsorozat egyik eseményeként bemutatóórát tartottam diákoknak és szüleiknek, ehhez kértem tőletek segítségét. Óratervet és plakátokat, segédanyagokat kaptam, így nagyon jól sikerült a foglalkozás.
Ezután kaptam értesítést a januári képzésről. Szerettem volna közelebbről megismerkedni egyéb amnestys programokkal, így nagyon örültem a lehetőségnek.
B: A nyári módszertani képzésre a téma miatt jelentkeztem, az emberi jogokról szerettem volna többet tudni az egyik kurzusomra készülve. Azt sem szeretném titkolni, hogy a sok ‘tanítás’, túlterhelés, stressz és karantén-ketrecben eltöltött hónapok után arra is vágytam már, hogy engem is tanítsanak. A kétnapos képzésen a témába való bevezetésen kívül jóval több történt: egyrészt remek emberek gyűltek össze, akikkel jó volt együtt gondolkodni és dolgozni, másrészt olyan nagyon konkrét, gyakorlati módszereket, fogásokat tanultam, amivel sokkal hatékonyabban lehet kommunikálni és tanítani. Szlogenek, üres szólamok és hasznavehetetlen ‘receptek’ helyett olyan technikákról és módszerekről volt szó, amelyek mögött egy nagyon karakteres és számomra szimpatikus szemléletmód is körvonalazódott: nem siránkozni, hanem megoldásokat keresni, és valóban nekilátni a változások kivitelezésének. Összeállt és megerősödött bennem az a meggyőződés, hogy mindig lehet tenni valamit azért, hogy a dolgok jobban, élhetőbben működjenek, legyen szó akár az emberi kapcsolatokról, akár a környezetünkről, akár konfliktusos helyzetekről. Ehhez kaptunk funkcionális eszközöket, sokoldalúan használható szerszámokat. Ilyen értelemben jóval felülmúlta a várakozásaimat.
Vera: Az én elvárásaim is maximálisan teljesültek: gyakorlati és használható eszköztárat adtak a kezembe, nemcsak az emberi jogi oktatással kapcsolatban. Nagyon tetszett, hogy nem erőltettek ránk semmit, nem akartak meggyőzni. Jó volt a hangulat, profi szakemberek, EMBEREK figyeltek ránk, foglalkoztak velünk.
Eszter: Nagyszerű volt a két nap. Sőt, még ennél is többet kaptam: foglalkozásötleteket, rengeteg inspirációt. És még a júniusi és augusztusi zoom meetingekről nem is beszéltem! Azt tartom a képzéseitek erősségének, hogy folyamatosan nyomon követitek az általatok elindított folyamat alakulását. Nem arról szól a képzésetek, hogy egy bizonyos ismeretanyagot leadtok és aztán magára hagyjátok a képzésen résztvevőket. Ráképzéseket ajánlotok és ott folytatjátok a megkezdett munkát.
Tudtad már hasznosítani, amit nálunk tanultál és mik a további terveid?
B: Még nem kezdődött el az a tanév, amelyben először próbálom majd ki a módszereket, de az nagyon ígéretes lehetőség, hogy tanácsokat, konzultációkat kérhetünk, és mindenki a saját projektjét ‘gondoztathatja’ egyfajta követéses módszerrel, vissza-visszatérve a tapasztalatokkal. Szeretném ezeket a módszereket ‘megforgatni’, tesztelésnek alávetni, továbbfejleszteni a gyakorlatban, hogy az üzeneteim jobban célba érjenek – van mit tanulnom még erről, ezért további képzéseken is szeretnék részt venni.
Eszter: Élesben még én sem vettettem be konkrét foglalkozáson. De a szemléletmód mindenképpen élénken él bennem. Örültem, hogy az egyéb továbbképzésen tanult technikákat nálatok tovább bővíthettem.
Kiknek ajánlanád a részvételt és miért?
Eszter: Annak, aki nyitott a kooperatív csoportmunka iránt és szeretne gyakorlati tapasztalatokat szerezni interaktív foglalkozások során. Illetve, aki még nem ismeri a módszert, de betekintene, érdekli, hogyan lehet emberi jogi témákban magabiztosan foglalkozást tervezni és tartani. És kompetenciafejlesztés iránt érdeklődőknek is ajánlanám.
Vera: Pedagógusként bátran ajánlom az oktatásban dolgozóknak: közösségépítésre, problémamegoldásra, konfliktuskezelésre, de akár szaktárgyi ismeretek elsajátítására is alkalmazható, kézzel fogható, gyakorlati tudást adnak át.
B: Minden pedagógusnak, közösségben, munkacsoportban dolgozó szakembernek, aki emberekkel dolgozik, és inspirációt, támogatást, megoldásokat keres, konfliktusokat kell kezelnie, konkrét céljai és/vagy világmegváltó tervei vannak, és ezt más emberekkel akarja megvalósítani. Mindezekhez persze sokféle eszközt fel lehet használni, de az itt tanultak mögött ott a gyakorlati tapasztalat, és a képzők támogató háttere, amihez később is vissza lehet térni.
Köszönjük a beszélgetést!
Ősszel két helyszínen tartunk módszertani képzést. Október 2-3-án Pécsen, október 16-17-én pedig Budapesten. Regisztrálni mindig a megelőző hét vasárnap éjfélig lehet. Várjuk a jelentkezéseket!