Ajánlott korosztály: 12-19 év
Mi a különbség egy iskolai konfliktus és a bántalmazás, zaklatás között? Milyen rövid- és hosszútávú hatásai vannak az áldozatra és a közösségre nézve, és főképp hogyan lehet megállítani? Sokszor nehéz felismerni a jeleket, különösen, ha a bántalmazás az online térben (is) zajlik. Ha szeretnél segíteni az osztályodnak abban, hogy békés eszközökkel ki tudjanak állni magukért és egymásért, kérd iskolai óránkat!
A 90 perces foglalkozás első felében egy gondolattérképet készítünk a gyerekekkel, fiatalokkal. A lehető legtöbb fogalmat összegyűjtjük, ami az iskolai bántalmazással, zaklatással kapcsolatos. Feltárjuk a jelenség minél több elemét, így a többi között azt, hogy milyen fajtáit tapasztalják meg, kik a szereplői, milyen érzéseket vált ki. A beszélgetés során általában szóba kerülnek az előítéletek is, amikor arról beszélgetünk, milyen tulajdonságok miatt válik valaki célponttá. A foglalkozás második felében a bántalmazás gyökereit igyekszünk feltárni, és felidézzük a lehetséges következményeket is. Itt már kis csoportban dolgozunk, és a feladatnak része egy közös alkotás is, így alkalmas a csoportkohézió erősítésére, mélyebb beszélgetések kialakulására is. A foglalkozás kulcsfontosságú eleme, hogy tudatosítsuk a résztvevőkben: a szemtanúknak sokféle lehetősége van arra, hogy megállítsák a zaklatást, de legalább enyhítsék a következményeit.