Az Amnesty International és az Amnesty International Magyarország munkáját, az emberi jogok szemléletét és átfogó tartalmát mutatjuk be azoknak az osztályoknak, iskolai csoportoknak, felnőtt közösségeknek, akik érdeklődnek munkánk iránt. A foglalkozások során drámapedagógiai módszerekkel, vetítéssel, beszélgetéssel érzékenyítjük a résztvevőket.
A Csimota Könyvkiadóval közösen úgy döntöttünk, hogy érdemes kipróbálni, hogyan működik Davide Cali és Serge Bloch Az ellenség című könyve az emberi jogi oktatás keretein belül. Több mint száz megtartott óra után kijelenthetjük: működik. A 6-12 éves korú kisiskolásoknak készült órán drámapedagógiai eszközökkel, csoportos beszélgetésekkel, játékokkal jutunk el a kutyák és a macskák ellenségeskedésétől a háborúkban egymás ellen harcoló “ellenségekig”.
Az emberi jogok iránti érzékenyítést nem lehet elég korán kezdeni. A nyitottság, a tisztelet, a figyelem olyan alapvető értékek, amelyek hozzásegítik a gyerekeket ahhoz, hogy az emberi jogok értői és követői legyenek.
Hogyan lehet az előítéletekből népirtás? Mik azok a védett kisebbségek? Mit jelent pontosan a közösség tagja ellen elkövetett bűncselekmény, hogyan ismerjük fel, mit kell tennünk, miért olyan fontos, hogy tudjunk róla?
A foglalkozás során a diákok személyes tapasztalatain keresztül körbejárjuk, hogy miért is fontos, hogy legyen magánszféránk. Feltérképezzük, hogy mi történik az adatainkkal az offline és az online térben és hogy kik azok a szereplők, akik visszaélhetnek a rólunk szóló információkkal. Célunk, hogy a résztvevők tudatosan tehessenek saját és társaik magánszférájának védelmében.
A foglalkozás célja, hogy a jogállam összetett fogalmát közelebb hozza a diákokhoz. Az óra résztvevői egyszerű példákon keresztül ismerhetik meg, miért fontos, hogy a szabályok mindenkire egyformán vonatkozzanak illetve, hogy miért kellenek olyan független intézmények, amelyek a hatalom korlátját jelentik.
Szervezetünk kiemelten foglalkozik a menekülteket érő rendszerszintű jogsértésekkel. A témával kapcsolatban nélkülözhetetlen az empátiára való képesség. Ezt a képességet szeretnénk előhívni az Amnesty International nemzetközi emberi jogi oktatása által kifejlesztett és több országban is működő tematikájával.
A foglalkozás Franck Pavloff nagysikerű novellájának papírszínház kiadására épül. A foglalkozás egy ismerkedős játékkal indul, majd a történet meghallgatása előtt a gyerekek megismerkednek az illusztrációkkal és csoportokban dolgozva megpróbálják kitalálni, mi történik az egyes képeken. A papírszínházi előadás után beszélgetés keretében dolgozzuk fel a történetet.