A projekt célja a diákok történelmi ismereteinek mélyítése és személyiségük fejlesztése. A fő hangsúly az előítéletek elleni küzdelmen van, hogy a diákok felismerjék, majd pedig képesek legyenek tenni is ellene. A kezdeményezés elindítói a holokausztban meggyilkolt 1,5 millió kortársuk, illetve az előítéletek más gyermekáldozatainak sorsain keresztül szeretnék gondolkodásra buzdítani a mai kor gyermekeit.
A kezdeményezéshez csatlakozó oktatási intézmények és ifjúsági szervezetek fiataljainak feladata egy önálló projekt elkészítése és az ennek során megszerzett tapasztalatok megosztása a közösségükben és a világhálón. A munkájuk több részből áll, összesen hat kötelező eleme van: a virágültetés, a projektterv, a projektmunka, a projekttermék, a konzultáció és az értékelés. A projekt kifutási ideje a holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapja, de összességében májusig tart. A kezdeményezés illeszkedik a Nemzeti Alaptantervhez is, az egyes projektaktivitások többsége a szakórák kereteibe is belefér, ami fontos szempont lehet a pedagógusok számára, hiszen így nem jelent számukra jelentős többletfeladatot a kezdeményezésbe való bekapcsolódás. A tanárok munkáját kézikönyvvel, módszertani ajánlásokkal, foglalkozástervekkel ás bibliográfiával is igyekeznek segíteni. Az ötlet az élménypedagógia eszközeit alkalmazza, játékos és interaktív megoldásokkal könnyíti meg a diákok bevonását, illetve cselekvésre ösztönzését.
A projekt kiemelt feladatának tekinti az előítéletek működésének részletes megismertetését, hogy a fiatalok megértsék azt a mechanizmust, amely révén egy széles körben elterjedt előítélet elvezethet a népirtásig. A projekt célja, hogy a felismerésen túl megelőzésre és cselekvésre ösztönözzön.
A program szimbólumának választott virág, a krókusz a színével és az alakjával is üzen. Utal a kirekesztésre, de egyben tavaszi virágként a remény, az élet megtestesítője is. A projekt fő üzenetét is finoman magában hordozza: Előítélet helyett válaszd az életet! Olyan alkalom lehet ez a fiatalok számára, amikor érdekes módszerekkel tanulhatnak a történelemről és mindeközben az elfogadásról és az egymás iránti tiszteletről is. Fontos tapasztalatot szerezhetnek azzal kapcsolatban, hogy ne váljanak az előítélet és a kirekesztés áldozataivá és elkövetőivé sem.
A HETI és a Szembenézés Alapítvány projektje, az ELTE Neveléstudományi Intézet és a Magyarországi Reformpedagógiai Egyesület támogatásával jött létre. A már említett módszertani segítségen túl, az ingyenes szakmai támogatás (pl. mentorálás, online felület, bemutató foglalkozások) és az ugyancsak ingyenes technikai feltételek biztositása a projekt egészére kiterjed. A háború kitörésének 80. évfordulója óta pedig lehetőség nyílt szélesebb körben is elterjeszteni a kezdeményezést, igy már nem csak iskolai csoportok, hanem bármilyen ifjúsági közösség (pl. klubok, helytörténeti vagy vallási csoportok) jelentkezését is örömmel fogadják.
A Krókusz projekt egyik partnere az Amnesty oktatási programja. Szervezetünk emberi jogi programjai – tanítási órái és versenye – jól illeszkednek a módszeréhez és célkitűzéseihez, ajánljuk a projektben résztvevő minden osztálynak, csoportnak.