Budapesten rendeztük meg az Összpont emberi jogi diákverseny záró hétvégéjét. A háromnapos tábor során a több hónapon át keményen dolgozó csapatok jobban megismerhették egymást és az Amnesty csapatát, valamint tanulhattak arról, hogy mire kell figyelni egy aktivistacsoport megalapításánál. Emellett a csapatok bemutatták az utolsó fordulóban kitalált projektjeiket, azok célját, és hogy milyen eszközökkel fogják elérni a kívánt hatást, illetve a projekt költségvetését is. Végül pedig kihirdettük a nyerteseket, akiknek a nyár folyamán lehetőségük nyílik megvalósítani a projektjüket.
Nézzük meg, hogy kik a dobogósok és min dolgoznak a következő hónapokban!
A Maxpont csapatnév bevált, hiszen Zsófi, Hédi és Barbi, az ELTE Radnóti Miklós Gimnázium tanulói érték el a legmagasabb pontszámot az apaszabadság meghosszabbítására törekvő projektükkel. Az “Apát haza!” projekt célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy mennyire kevés az az 5 nap szabadság, ami az apáknak jár a gyerekük születését követően, és hogy tudatosítsa, hogy ennek káros hatásai lehetnek az apa-gyerek kapcsolatra, illetve hogy tovább növelheti a nőket sújtó láthatatlan munkát. A cél eléréséhez a csapat kerekasztal beszélgetést szervez szeptember második hétvégéjére, amelynek résztvevői között lesz egy nemek közötti egyenlőség szakértő, illetve fiatalok és más érintettek. Az eseményt megelőzően a csapatok szóróanyagokkal és erős média jelenléttel tervezik felhívni a közönség figyelmét a problémára, illetve eseményük fontosságára. Kövesd a csapatot Instagramon (Amnesty_apaszabadsag), illetve az oktatással foglalkozó Facebook oldalunkat és tudj meg többet a projektről és a kerekasztal beszélgetés részleteiről!
A következő projekt a relevanciájával nyerte el a zsűri tetszését, hiszen az LMBTQI embereket érintő diszkriminációra hívja fel a figyelmet, és láthatóságot is nyújt a közösség számára. Levi, Ádám és Emma, a Jövőformálók csapata egy miskolci padot fog szivárványszínűre festeni, és egy táblát is készíttetnek rá azzal a felirattal, hogy “ez egy ugyanolyan pad, mint az összes többi”. A csapat nemcsak az LMBTQI közösséget érintő diszkriminációra helyez hangsúlyt, hanem arra is, hogy az emberek minél szélesebb körben megismerjék a nehézségeiket, az LMBTQI terminológiát és azt, hogy hogyan lehet tenni a közösségért. Ezért a padon QR kódot is elhelyeznek, ami az Amnesty Pride-kurzusához vezet. A pad felavatásáról az Amnesty Facebook és Instagram oldalán értesülhetsz, vagy iratkozz fel hírlevelünkre, hogy személyesen tudjunk neked emlékeztetőt küldeni!
Végül a harmadik csapat, akinek lehetősége nyílik megvalósítani a projektjét, a három fiatalból álló Paragrafus. Zsófi, Flóra és Dóri már a második fordulóban is az oktatás színvonalának, illetve a tanárok és a diákok tanítási és tanulási körülményeinek a romlására hívták fel a figyelmet és követelték az azóta már nem létező oktatási minisztériumtól, hogy új NAT-ot vezessenek be. Projektükkel folytatják hiánypótló munkájukat és egy több részből álló podcasttal készülnek, amelyben az oktatást érintő számos problémáról beszélgetnek majd szakértőkkel. A podcast célja, hogy minél közérthetőbben és szélesebb körhöz eljuttassák az oktatással kapcsolatos emberi jogi kérdéseket. A podcast részei elérhetőek lesznek az Amnesty oldalán, illetve az Amnesty oktatási oldalán is.
A projektek három különböző, de nagyon fontos emberi jogi témát érintenek. Nagyon sok sikert és jó munkát kívánunk a csapatoknak a megvalósításhoz!
A versenyt 2023-ban is megrendezzük, az év elejétől várjuk majd a háromfős középiskolás csapatok jelentkezését. Ne maradjatok le!