Arra keressük a választ, hogy mikor sikeres egy oktatási rendszer és a finn, észt és portugál példáktól elindulva hamar egyértelművé válik, hogy a magyar egyre inkább lemarad a többi országé mögött. Iskoláink egyre kevésbé készítik fel gyerekeinket a 21. századi kihívásokra, tudásuk, készségeik egyre kevésbé lesznek versenyképesek. Egyre kevesebbeknek jut jó iskola, jó tanár és megfelelő minőségű oktatás, amelynek negatív hatását mindannyian a bőrünkön fogjuk érezni.
A problémák feltárásakor vendégünk nem elégszik meg az egyszerű válaszokkal, egészen mélyre ásunk és eljutunk a társadalmunkban gyökerező okokig. Bár a beszélgetés alapvetően nem optimista, a Hejőkeresztúri Modellt és a Kreatív Partnerség Programot megismerve felcsillan a remény, mert hazánkban is akadnak követendő példák az oktatás területén.
A témában való további olvasásra ajánljuk például Lannert Judit árulkodó című tanulmányát -Nem gyermeknek való vidék - a magyar oktatási rendszerről a 21. századi kihívások tekintetében és a kutató blogját, a Tanulópénzt.