A fordított tanterem módszertanával és az Amnesty Akadémián elérhető ingyenes kurzussal azonban megoldható, hogy a diákok megismerkedjenek az emberi jogokkal, és utána december 10. környékén a társaikkal és tanáraikkal közösen átbeszéljék és elmélyítsék a tanultakat. Ez a módszer kiválóan alkalmazható a távoktatásban is, hiszen az online kurzus önállóan végezhető, és így csak a közös feldolgozás marad a közös digitális órára.
A hagyományos oktatásban a diákok az órán kapják meg az új ismeretet, amit utána a házi feladatok segítségével elmélyítenek, majd szintén az osztályteremben mérik meg a tudásukat felelések vagy dolgozatok formájában. Ezzel szemben a fordított tanterem módszertanában az új ismeretet a diákok otthon sajátítják el egyedül, majd visszatérve az osztályba, a többiekkel közösen dolgozzák fel a tanultakat és mélyítik el az ismereteiket.
A módszer több szempontból hatásos: a tanulás saját tempóban történik, a diákok akár többször is átismételhetik a tanultakat mielőtt lemérik tudásukat, nincs időnyomás és csoportnyomás a tanulási ciklus ezen fázisa alatt, majd, amikor a tanultakat gyakorolják, az ismereteiket a mindennapi élet történéseihez kötik, akkor ott a csoport, akivel mindent át lehet beszélni különböző gyakorlatok és projektfeladatok segítségével.
A módszert régóta ismeri a magyar oktatás is, ám eddig kevés emberi jogi témájú segédanyag állt rendelkezésre a folyamat otthoni, önállóan végezhető részére. Az Amnesty Akadémián található magyar nyelvű kurzusok mindegyike alkalmas a fordított tanterem otthoni, önálló részéhez. Az online iskolai feladatokhoz pedig összegyűjtöttünk egy pár javaslatot a frissen megjelent módszertani segédletünkben.
Fordított tanterem és az Amnesty Akadémia – módszertani segédlet
Az Amnesty Akadémiával és a fordított tanterem módszertanával minden tanárnak és diáknak újra lehetősége van arra, hogy december 10. környékén, az emberi jogok világnapján valóban az emberi jogokkal foglalkozzanak.